Pages

Total Pageviews

Followers

Friday, September 9, 2011

گزارش کامل وقایع امروز ورزشگاه آزادی تهران

منبع خبر : ايران پرس نيوزhttp://www.iranpressnews.com/source/106942.htm

گزارش خبرنگار ما از تهران: از سه ساعت پیش از شروع بازی درگیری بین هواداران تیم تراکتورسازی تبریز و نیروی انتظامی شروع شد. بیش از پنجاه هزار تن از طرفداران تیم تبریز آماده حضور در استادیوم آزادی بودند اما نیروی انتظامی تنها اجازه ورود 15 تا 20 هزار تن از آنها را به داخل داد. تماشاگران پرشماری نیز که در بیرون مانده بودند ابتدا با گفت و گو درخواست ورود به سکوها را داشتند اما برخورد خشن نیروی انتظامی کار را به درگیری فیزیکی کشاند.

این التهاب تا روی سکوها هم کشیده شد آنچنان که هواداران تراکتورسازی در طول بازی در محاصره پلیس ضد شورش بودند.

عده ای از اوباش حکومتی و بسیجی ها در طول بازی اقدام به پرتاب سنگ و بطری به سمت هواداران تراکتور کردند که جو متشنجی را در استادیوم فراهم آورده بود.

کلیه ارتباط های تلفنی و سرویس اس ام اس مبایل ها قطع شده بود و حتی خبرنگاران حاضر در ورزشگاه نیز امکان استفاده از تلفن و اینترنت را نداشتند.

برخورد خشن نیروی انتظامی چیزی شبیه جنایت بود. آنها بی توجه به جان تماشاگران با باتوم و شوکر بر سر و صورت آنها می کوبید و تعداد زیادی از تماشاگران زخمی و برخی در اثر ضربات باتوم بی هوش شدند.

علاوه بر ماموران پلیس و نیروهای امنیتی خودروهای نیمه سنگین سپاه پاسداران نیز در اطراف استادیوم حضور داشتند. سرتاسر مجموعه آزادی در محاصره پلیس ضد شورش بود.

در حالیکه در داخل استادیوم بازی در حال انجام بود بیرون استادیوم درگیری ها شدت یافت. حدود بیست نفر تا ابتدای نیمه دوم در داخل استادیوم دستگیر شدند و به زیرزمین های ورزشگاه انتقال یافتند.

پس از پایان بازی تماشاگران با شعارهای مرگ بر دیکتاتور و حمایت از اعتراضات مردم آذربایجان و همین طور دریاچه ارومیه به زبان آذری شعار می دادند.

در پایان بازی با وجود باخت تیم استقلال تماشاگران این تیم با آذری ها یک زبان شده و آنان نیز شروع به سردادن شعار مرگ بر دیکتاتور کردند.

از مقابل خروجی های استادیوم آزادی تا میدان آزادی، دو طرف خیابان آزادی و انقلاب، میادین انقلاب و فردوسی تا امام حسین بر سر هر چهارراه بین ده تا 15 نیروی امنیتی با گاز اشک آور و باتوم مستقر شده اند.

تهران به ویژه در مناطق غربی و مرکزی شکل حکومت نظامی به خود گرفته و مردم نیز از این فرصت استفاده کرده با بوق خودروهای خود فضای امنیتی را می شکنند.

از تعداد مجروحین که بیشتر آنها طرفداران تراکتورسازی بودند خبری نیست اما به طور واضح در آن درگیری های شدید بیش از 50 تا 60 نفر مجروح شده اند.

در اتوبوس ها و می نی بوس هایی که از استادیوم تماشاگران را به داخل شهر انتقال می دهند بین سه تا چهار نیروی انتظامی با باتوم و اسپری فلفل مستقر هستند. دسته های موتورسوار لباس شخصی نیز در خیابان آزادی تردد دارند.

حکومت تلاش زیادی کرد تا تعداد تماشاگران تبریزی بیش از 10 درصد نشود اما به چند دلیل این مورد صورت نگرفت. اول اینکه مدیرعامل باشگاه استقلال خود اصلیت آذری دارد و چندان نمی توانست دستورات حکومت را در مقابل همشهریان خود پیاده کند. و بعد شمار طرفداران تیم تراکتورسازی آنچنان بالا بود که امکان مقابله حکومت با آنها ممکن نبود.

1 comment: