Pages

Total Pageviews

Followers

Wednesday, August 17, 2011

خبرهای حقوق بشری: ضرب‌وشتم حسين رونقی در زندان، احضار فخرالسادات محتشمی‌پور، محکوميت هيلا صديقی

حسين رونقی ملکی پس از نوشتن نامه به دادستان مورد ضرب وشتم مامور سپاهی قرار گرفت و به بيمارستان منتقل شد
والدين حسين رونقی ملکی، وبلاگ نويس زندانی از ضرب و شتم شديد او توسط ماموران زندان پس از ملاقات روز گذشته خود خبر می دهند. پدر حسين رونقی در گفتگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که اين ضرب و شتم به دليل نوشتن نامه پسرم به دادستان تهران بوده است. او با اظهار اينکه از اين شکنجه ها ديگر خسته شده است خطاب به فعالان حقوق بشر گفت :« اگر می توانند جلوی اين رفتارها را بگيرند و يا ما و پسرم را بکشند تا ديگر راحت شويم. آخر اينهمه شکنجه برای چيست.» نامه حسين رونقی ملکی نشان می دهد که دادستان تهران به صورت مستقيم در مرخصی ندادن به وی برای معالجه دست داشته چرا که پزشکی قانونی چندين ماه قبل موافقت خود را با مرخصی او اعلام کرده بود.

حسين رونقی ملکی، وبلاگ نويسی که پس از وقايع انتخابات رياست جمهوری ۸۸ بازداشت شد و هم اکنون کليه های وی به شدت صدمه ديده و نيازمند مراقبت جدی پزشکی است در تاريخ ۲۳ مرداد ماه نامه ای خطاب به دادستان تهران نوشت که در آن درباره مشکلات بند ۳۵۰ زندان اوين و از نياز فوريش به درمان در خارج از زندان نوشته بود.اما روز گذشته خانواده حسين رونقی پس از ملاقات کابينی هفتگی توسط هم بندی های پسرشان شنيدند که او به دليل همان نامه مورد ضرب وشتم يک مامور قرار گرفته است.

به گزارش سايت جرس حسين رونقی ملکی، در نامه اش خطاب به دادستان تهران نوشته است:« آقای دولت آبادی يادتان هست در مورد وضعيت وخيم جسمی‌ام به خاطر دو عمل جراحی کليه، داشتن سنگ کيسه صفرا، آنژين قلبی و شکستگی دندان که هديه بازجويان است برايتان گفتم. يادتان هست گفتم شرايط دسترسی به تغذيه مناسب و دارو، کلينيک تخصصی و محيط‌های آرام برای استراحت من فراهم نيست. در مقابل شما چه گفتيد؟ تنها پاسخ داديد که به دليل مخالفت سپاه نمی‌توانيد مرا به مرخصی اعزام کنيد. يادتان هست در ملاقات‌های پيشين گفته بوديد که اگر پزشکی قانونی با اعزام تو به مرخصی موافقت کند، تو را به مرخصی می‌فرستيم. بعد از صحبت‌های شما تحقيق کردم و ديدم که سه ماه قبل از اظهارات جنابعالی، پزشکی قانونی موافقت خويش را با اعزام من به مرخصی اعلام کرده و برای شما فرستاده بود.‌‌ »

زليخا موسوی، مادر حسين ملکی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« امروز از زندان به ما زنگ زدند و گفتند که پسرم را ديروز مامور اطلاعات سپاه پس از ملاقات کتک زده است، او از حال رفته و چند ساعت همان طور در زندان مانده تا او را به بيمارستان طالقانی فرستادند، وقتی بهوش هم آمده او را بلافاصله به زندان برگردانده اند. پسر من پس از ماه ها شکنجه و ۱۱ ماه انفرادی و نداشتن ملاقات حضوری و مرخصی نامه ای به دادستان نوشته است، به خاطر همين يک نامه او را روانه بيمارستان کرده اند. او کليه هايش خونريزی دارد آنوقت او را کتک هم می زنند. ما مادر و پدريم. چطور اينهمه می توانيم اذيت و آزار به فرزندمان را تحمل کنيم. ديگر شورش را در آورده اند. حالم بد است ، نمی دانم چه کنم، چه بگويم. اينها می خواهند پسرم را بکشند، خودشان هم چند بار به ما گفتند ما حسين را می کشيم. من از سازمان های حقوق بشری می خواهم که به پسرم کمک کنند.»

احمد رونقی ملکی نيز درباره وضعيت کنونی پسرش به کمپين بين المللی حقوق بشر گفت: « من امروز هر چقدر با مسولان زندان و دفتر دادستان تماس گرفتم کسی جواب نداد. نمی دانم الان وضعيت حسين چطور است، نمی دانم چرا اينقدر فرزندم را اذيت می کنند. از مسولان خواهش دارم که به اين وضعيت رسيدگی کنند و به پسرم اجازه بدهند تا امشب با ما تماس بگيرد.ما هر هفته برای ۱۵ دقيقه ملاقات کابينی از تبريز به تهران سفر می کنيم، حدود ۱۲ ساعت در مسير هستيم بعد هم می شنويم که پسرمان را کتک زده اند. آخر اين درست است.»

احمد رونقی ملکی که به شدت از وضعيت پسرش نگران و ناراحت است، گفت:« در کشور ما نه قانون وجود ندارد و نه کسی که برويم به او بگويم که بی قانونی اعمال می شود. آخر نمی شود در زندانی که زير نظر حفاظت سازمان زندان ها است هر مامور سپاهی که دلش می خواهد، بيايد و پسرم را کتک بزند. واقعا من متاسفم برای کشوری که فقط ادعای اجرای عدالت را دارد، قانونی نيست و مسولی هم وجود ندارد که به شکايت ها رسيدگی کنند و سازمان های حقوق بشر هم فقط حرف می زنند.حرف به درد زندانيان سياسی نمی خورد.»

زليخا موسوی با اشاره به ملاقات روز گذشته با پسرش گفت:« ديروز حسين به ما گفت که دادستان تهران به ملاقاتش رفته و گفته برای وثيقه آزادی او يک يا دو ميلياردی نوشته اند اما مثل اينکه سپاه می خواهد حسين عفو بنويسد مگر حسين چکار کرده است که عفو بنويسد.»

حسين رونقی ملکی ۲۲ آذر ماه سال ۸۸ بازداشت شد و در دادگاه تجديد نظر به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شد و اکنون در زندان اوين به سر می برد. او پيش از اين نامه ديگری نيز در تاريخ ۲۰ تيرماه خطاب به دادستان تهران نوشته و تقاضا کرده بود به دليل وضعيت وخيم جسميش مرخصی استعلاجی به او داده شود: :«هر چند تاکنون در برابر حکم ناعادلانه دادگاه سکوت کرده‌ام اما اين بار به حکم وجدان و عقل در برابر به خطر افتادن سلامتی‌ام سکوت نمی‌کنم.»



همزمان با انتشار نامه سرگشاده به رييس قوه قضاييه؛ احضار فخرالسادات محتشمی پور
فخرالسادات محتشمی پور، همسر سيد مصطفی تاج زاده، برای ادای پاره ای توضيحات به دادگاه احضار شد.

به گزارش تحول سبز، همزمان با انتشار نامه سرگشاده خانواده تاج زاده به رييس قوه قضاييه و درخواست رسيدگی به برخوردهای غيرقانونی صورت گرفته با وی در دو سال گذشته، همسر اين زندانی سياسی برای ادای پاره ای توضيحات به شعبه چهار دادسرای امنيتی اوين احضار شد.

اين در حالی است که هنوز پرونده محتشمی پور که پس از بازداشت وی تشکيل شده بود مفتوح است و حکمی برای وی صادر نشده است. گفتنی است محتشمی پور در روز ۱۰ اسفند ماه سال گذشته دستگير شد و مدت ۴۵ روز را در انفرادی و تحت بازجويی سپری کرد. اتهام وی نگارش عريضه های روزانه و اطلاع رسانی در خصوص وضعيت خانواده های زندانيان سياسی عنوان شده بود.

***
محکوميت هيلا صديقی شاعر جوان به حبس تعليقی
هيلا صديقی، شاعر حامیِ جنبش سبز توسط دادگاه انقلاب به چهار ماه حبس تعزيری که به مدت ۵ سال تعليق شده است محکوم شد.

به گزارش کلمه، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به رياست قاضی پيرعباس امروز به اتهام اين شاعر جوان رسيدگی کرد و وی نيز به دفاع از خود در مقابل اتهام ها پرداخت و در نهايت همين امروز نيز حکم وی صادر شد.

طبق حکمی که به صديقی ابلاغ شد وی به ۴ ماه حبس تعزيری که به مدت ۵ سال به حالت تعليق در می آيد محکوم شده است. وی در صفحه فيس بوک خود اعلام کرده که به اين حکم اعتراض نمی کند.

هيلا صديقی که پس از انتخابات سال ٨٨ ، بارها احضار و مورد بازجويی قرار گرفته بود.

***
تاييد دو سال زندان برای محمدرضا صباغی، از معترضان به نتايج انتخابات
دو سال حکم زندان محمد رضا صباغی از معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری در شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر دادگاه انقلاب تاييد شد و اين شهروند معترض ۱۲ تيرماه سال جاری برای اجرای حکم به زندان اوين فراخوانده شد .

به گزارش کلمه ، اين جوان ۲۷ ساله به اتهام اجتماع و تبانی نهم آبان ماه سال ۸۹ در منزلش بازداشت شد .او توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه به دو سال زندان محکوم شد که اين حکم عينا در در دادگاه تجديد نظر تاييد شد .

وی هم اکنون همراه با ۲۰۰ زندانی سياسی ديگر در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می برد .

***
مسعود شفيعی: قاضی با ابلاغ نکردن حکم دادگاه سه آمريکايی تخلف می کند
مسعود شفيعی وکيل سه آمريکايی د رزندان در گفت وگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که اعلام نکردن حکم سه موکلش توسط قاضی تخلف است چرا که طبق قوانين ايران بايد يک هفته بعد از برگزاری دادگاه حکم اعلام شود. آقای شفيعی با نقض سخنان غلامحسين محسنی اژه ای که گفته بود در جلسه آخر نهم مرداد ماه اين سه آمريکايی، قاضی دادگاه ختم پرونده را اعلام نکرده بود به کمپين گفت که جلسه ياد شده ختم پرونده موکلانش بوده است. مسعود شفيعی، وکيل پرونده سه آمريکايی به کمپين گفت:« آقای صلواتی، قاضی پرونده در دادگاه دوشنبه ۹ مرداد ماه، يعنی آخرين جلسه دادگاه در دو هفته پيش، ختم رسيدگی به پرونده را اعلام کردند و حتی به من، جاش و شين بلند گفتند تا هفت روز ديگر رايم را خواهم داد.»

محسن اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه در نشست خبری خود در روز دوشنبه در حالی از ابلاغ حکم پرونده سه آمريکايی در روزهای آتی خبر داد که به نقل از ايسنا، خبرگزاری دانشجويی او دليل تاخير اعلام حکم را داشتن يک سوال از سوی قاضی پرونده اعلام کرد. او گفت:« قاضی رسيدگی‌کننده به اين پرونده به دليل دريافت پاسخ يک سوال از نيروهای مرزی، ختم جلسه را اعلام نکرده است. اما به زودی حکم صادر می شود.»

مسعود شفيعی با اشاره به آيين دادرسی کيفری گفت: « ماده ۲۱۲ قانون آيين دادرسی کيفری تصريح می کند که اگر قاضی ختم رسيدگی پرونده را اعلام کند بايد همان لحظه حکم را ابلاغ کند و اگر انشا رای تمهيداتی دارد مانند تايپ شدن و.. حداکثر تا يک هفته رايش را ابلاغ کند. در مورد اين پرونده بايد بگويم که قاضی دارد تخلف می کند.»

وکيل پرونده سه آمريکايی با اشاره به صحبت های سخنگوی قوه قضاييه گفت:« آقای اژه ای که گفته به زودی حکم صادر می شود ممکن است اطلاعی از روند پرونده نداشته است با اين حال او قاضی بوده و بايد بداند که رای دادگاه بايد ظرف هفت روز از زمان ختم رسيدگی به پرونده ابلاغ شود. البته در پرونده های حساسی مثل اين پرونده آنقدر که به فکر محتوی رای هستند چندان به روال قضايی و اداری زمان حکم توجهی نمی شود. و معمولا عرف است که پرونده های حساس کمی ابلاغ رايشان طول بکشد.»

مسعود شفيعی با اشاره به گذشته دو هفته از ختم رسيدگی پرونده گفت: «صدور رای پس از يک هفته غير قانونی است ولی به اين معنا هم نيست که اگر رای پس از هفت روز صادر شد، رای غير قانونی است. ديگر عرف شده پرونده های که ابعاد سياسی پيدا می کنند تا تمهيدات سياسيش انجام شود صدور حکم شان بيش از هفت روز طول بکشد.»

سه گردشگر آمريکايی به نام های سارا شورد ، شين باور و جاشوا فاتال در مرز ميان ايران و کردستان عراق در تاريخ ۸ مرداد ۱۳۸۸ در ايران دستگير شدند و به جاسوسی و ورود غير قانونی متهم شدند. در تاريخ ۲۳ شهريور يکی از آن سه نفر ، سارا شورد بعد از ماهها بودن در بند انفرادی با قرار وثيقه۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شد اما هنوز جاش و شين در زندان اوين به سر می برند و منتظر ابلاغ رای دادگاه هستند.

***
همسر قاسم شعله سعدی، وکيل و نماينده سابق مجلس: او به مداوای سريع نياز دارد
سهندژ سعدی با اظهار اينکه بايد قوه قضاييه عدالت را رعايت کند به کمپين گفت:«درخواست من از قوه قضاييه اين است که عدالت را رعايت کنند و از آقای لاريجانی تقاضا دارم احکام صادره را درست بررسی کنند. چرا خانواده و کيل نمی توانند پرونده زندانيان را مطالعه کنند؟ ما هيچ گونه اطلاعی از پرونده های زندانيان نداريم. خودشان می گويند بايد ما قانونمند باشيم من هم تقاضا دارم که واقعا قانون مند رفتار کنند و قانون را اجرا کنند.»

همسر قاسم شعله سعدی، استاد دانشگاه، وکيل دادگستری و نماينده پيشين مجلس در گفت وگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از اتهام تازه به همسرش و ابتلای او به بيماری زونا و فلج شدن انگشتان دست چپش در بند ۳۵۰ زندان اوين خبر داد. سهندژ سعدی با ابراز نگرانی از وضعيت سلامت همسرش گفت که عليرغم گفته های پزشک بهداری زندان آقای سعدی هنوز برای معاينه به خارج از زندان منتقل نشده است.سهندژ سعدی به کمپين گفت:«من درخواستم اين است که به وضعيت زندانيان رسيدگی کنند و اگر گزارشگر ويژه سازمان ملل به ايران آمد از زندانيان سياسی و خانواده هايشان ديدن کند و خواسته هايشان را بپرسد و ببيند در چه وضعيتی به سر می برند.»

سهندژ سعدی، همسر قاسم شعله سعدی به کمپين گفت:« هفته گذشته توانستم پس از پنج ماه او را حضوری ملاقات کنم، تمام بدنش جوش های قرمز زده بود و حالش اصلا خوب نبود، گفت که به زونا مبتلا شده است.همين طور دست چپش تقريبا از کار افتاده و فلج شده است. سال ۸۱ که در زندان بود نخاش در بازجويی ها آسيب ديد و کار افتادگی دستش اثرات همين ضايع است که نياز به دکتر اعصاب دارد اما عليرغم گفته های پزشک بهداری زندان اوين او به خارج از زندان برای معاينه فرستاده نمی شود.»

قاسم شعله سعدی، وکيل، استاد روابط بين الملل دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران و نماينده دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی در تاريخ ۱۴ فروردين ماه امسال در فرودگاه مهرآباد در حال بازگشت از شيراز به تهران بازداشت شد. او قبلا نيز در سال ۸۱ به اتهام نوشتن نامه انتقادی به آيت الله خامنه ای ۳۶ روز در بازداشت بود. آقای شلعه سعدی هم اکنون در زندان اوين در حال گذراندن حکم دو سال و نيم حبس است.

سهندژ سعدی در خصوص پيگيری هايش گفت:« خود آقای سعدی با توجه به گفته های دکتر زندان برای مرخصی از داخل زندان پيگيری کرد اما جوابی نگرفت. من هم نامه ای به دفتر دادستانی تهران بردم و خواستم تا او را ملاقات کنم و درباره وضعيت همسرم حرف بزنم که مسئول دفتر نامه را نپذيرفت و گفت آقای دادستان گفته هيچ نامه ای را قبول نکنم.»

سهندژ سعدی در خصوص اتهامات و دليل در زندن بودن وی گفت: «ايشان دو پرونده دارند. اتهام اول به دليل نوشتن نامه سرگشاده به رهبر انقلاب اسلامی بود که شش سال پيش برايش حکم يکسال و نيم زندان صادر شد اما آقای شاهرودی در آن زمان دستور توقف حکم را دادند و گفتند اجرای حکم شرعی و قانونی نيست و بايد ماده ۱۸ اعمال شود. در ۱۴ فروردين ماه امسال دوباره او را به اتهام تشويش اذهان عمومی بازداشت کردند و در نهايت به ۱ سال زندان و ده سال محروميت از وکالت و تدريس محکوم کردند. اکنون با يکسال ونيم حبس قبلی مجموعا به دو سال ونيم حبس محکوم شده است در حاليکه دستور شاهرودی درباره پرونده اول او اجرا نشده و ماده ۱۸ در آن پرونده اعمال نشده است. به نظر ما يکسال ونيم زندان او غير قانونی است. در حال حاضر هم پرونده سومی برايش تشکيل شده که درست در جريانش نيستم و گفته اند که او بايد برای دفاع به دادگاه برود.»

سهندژ سعدی با اظهار اينکه بايد قوه قضاييه عدالت را رعايت کند به کمپين گفت:«درخواست من از قوه قضاييه اين است که عدالت را رعايت کنند و از آقای لاريجانی تقاضا دارم احکام صادره را درست بررسی کنند. چرا خانواده و کيل نمی توانند پرونده زندانيان را مطالعه کنند؟ ما هيچ گونه اطلاعی از پرونده های زندانيان نداريم. خودشان می گويند بايد ما قانونمند باشيم من هم تقاضا دارم که واقعا قانون مند رفتار کنند و قانون را اجرا کنند.»

***
دادگاه چهار فعال دانشجويی و چپ تبريزی در تاريخ ۲۷ مرداد ماه برگزار خواهد شد
خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
دادگاه شاهرخ زمانی، محمد جراحی، نيما پوريعقوب و ساسان واهبی‌وش سه فعال دانشجويی بازداشت شده در تبريز روز ۲۷ مرداد ماه برگزار خواهد شد.

شاهرخ زمانی، محمد جراحی، نيما پوريعقوب و ساسان واهبی‌وش که نزيک به هفتاد روز را در بازداشت بوده‌اند، پس از پايان قرار بازداشت بدون صدور قرار وثيقه محاکمه خواهند شد.
يک منبع مطلع به «خانه‌ی حقوق بشر ايران»گفت: «دادگاه اين فعالين چپ، ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۲۷ مرداد ماه و در شعبه ی يک دادگاه انقلاب تبريز به رياست قاضی حمل‌بر برگزار خواهد شد.».
شاهرخ زمانی، نيما پوريعقوب، ساسان واهبی‌وش و محمد جراحی به ترتيب در روزهای هفده، نوزده، بيست و سی خرداد ماه در تبريز بازداشت شده بودند. اين چهار فعال چپ پس از بازداشت در اداره‌ی اطلاعات تبريز، از يک ماه پيش و با تمديد قرار بازداشت و صدور قرار يک ماهه به زندان مرکزی تبريز منتقل شده بودند.
شاهرخ زمانی و محمد جراحی از فعالين کارگری تبريز، ساسان واهبی وش دانشجوی رشته ی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تبريز و نيما پوريعقوب نيز دانشجوی رشته مهندسی مکانيک دانشگاه آزاد تبريز است.

No comments:

Post a Comment